לנהל כסף בצורה טובה זה מורכב, נקודה.
להסביר למה זה מורכב, זה לא פחות פשוט.
הרבה תחומים מתערבבים פה אחד בשני ולהחלטות שנראות קטנות יש השלכות גדולות.
שורה תחתונה כמה הרווחתי?
נתחיל עם זה, שכולנו לקוחות וכולנו נותני שירות.
כולנו צורכים משהו ומשלמים עליו כסף וכולנו נותנים משהו עבור הכסף שאנחנו מקבלים.
כלקוחות, בטח כשאנחנו מדברים על כסף, מעניינת אותנו השורה התחתונה -
כמה בסוף הרווחתי?
כשרק לחשב כמה כסף עשינו השנה נטו - לא כתוב בשום מקום.
איפה מוצאים את השורה התחתונה?
השורה התחתונה בחשבון העו"ש היא לא התשובה, היא משקפת את התזרים.
כמה כסף נכנס לחשבון וכמה כסף יצא ממנו.
זה לא עונה על השאלה כמה כסף הרווחתי השנה, יש המון כסף שמנוהל מחוץ לבנק.
יש השקעות ששורת הרווח לא כתובה השנה, הרווח העתידי הוא משוער, הוא לא וודאי,
אבל אם הכסף מושקע אז יש להשקעה הזאת עלות, היא צריכה להיכנס לחשבון?
השורה התחתונה של הדוחות השנתיים מהקופות גם היא לא משקפות לנו את הנתון הזה,
הרווחים שאנחנו רואים בדוחות לא לוקחים בחשבון את המס שאנחנו אמורים לשלם.
לא תמיד אנחנו מודעים לכמה מס נצטרך לשלם ואם לא מתחשבים בנתון הזה,
איך נוכל לדעת אם ההשקעות שלנו נמצאים במקום הנכון? - זו שאלה בפני עצמה.
ועוד לא דיברנו על ריביות של הלוואות, עצמאים שצריכים להבין את שורת הרווח האמיתי של העסק ומה כמות הכסף נטו שהם הביאו הביתה, מיסוי של קצבאות פנסיה ועוד.
ואז מתחילים להתייעץ.
כשאנחנו מבינים שאנחנו צריכים עזרה כדי לנהל את זה טוב יותר, אנחנו נעזרים באנשי מקצוע
והם חושפים אותנו לעוד שיקולים שלא הכרנו ולא לקחנו בחשבון, הם מדברים במושגים שאנחנו לא תמיד מבינים,
ולפעמים במקום שזה יהיה פשוט יותר, זה רק נהיה מורכב יותר.
ישנה מורכבות גם בבחירת סוגי אנשי המקצוע.
לרואה החשבון, לסוכן הביטוח, יועץ ההשקעות, יועץ המשכנתא, יועץ הנדלן, לכולם יש תפקיד מהותי בחוסן הפיננסי שלנו.
אבל כל איש מקצוע פיננסי מתמחה בתחום ספציפי שמהווה חלק בניהול הכסף שלנו ונותן לנו מענה ממוקד רק לחלק הזה. הוא לא לוקח בחשבון שיקולים מתחום של איש מקצוע אחר, הוא גם לא תמיד אומר שיש שיקולים נוספים
כי הוא גם לא תמיד מכיר אותם.
ויש מקצועות פיננסים שיש להם תתי התמחות. בדיוק כמו אצל רופאים, יש רופא משפחה ויש רופא אורטופד ויש אורטופד מומחה כף יד ואורטופד מומחה גב ועמוד שדרה.
רק שלרופאים אנחנו הולכים כשיש בעיה שצריך לפתור, אצל אנשי פיננסים, בדרך כלל, שם מתעוררות הבעיות וההתלבטויות.
וזה עוד לפני שדיברנו על חוויית הלקוח
כלקוחות אנחנו רוצים לשלם פחות ולקבל יותר ושהשירות יהיה מרגע לדודלי,
רק שנותני שירות פיננסים נוטים "לסבך" לנו את העניינים עם רשימת יתרונות וחסרונות לכל מיני החלטות וזה עוד לפני שדיברנו על הבירוקרטיה וההתעסקות מול הרשויות והגופים הפיננסיים.
ואם זה לא היה מספיק
בנוסף לרגולציה שלא מפסיקה לסבך ולהפתיע ובנוסף ללחץ במציאות החיים ה"רגילה" שלנו פה בארץ,
בשנת 2024, הלחץ והדאגה פגשו אותנו בכל פינה, ההשפעה של המצב פגעה בכל אחד מאיתנו,
וגם החרדה הכלכלית רק הלכה וגדלה.
העצה הכי טובה שאני יכולה לתת לעצמי ולכם לשנת 2025 היא קודם כל לנשום
ואח"כ להקיף את עצמנו במומחים שאכפת להם מאיתנו ורוצים בטובתנו.
Comments